Sunday, 29 September 2013

final year

alhamdulillah, selesai 2 paper untuk hari ini, :) dan alhamdulillah selagi lagi sebab dapt menjawab dengan jaya nya, walaupun masa agak suntuk untuk menghafal segala chpter yang belajar, tpi alhamdulillah, tk lupa apa yg dibaca dan dihafal, ini sebab atas berkat doa ibu bapa, kwan korang semua, cehh, gaya mcm da hbis final hehe, baru hbis 2 paper, ada lagi 4 paper lagi okay, hhuhu, harap paper seterusnye dapat juga menjawab dgn jaya nya juga, doakan saya dan rakan rakan seperjuangan saya juga, dan juga rakan2 yg tk ada ibu bapa untk mendoakan kejayaan mereka. haa, semalam aku dapt berita yg abah dgn adik aku excident, trkejut pun ada sebenarnya, tu pun mak update kt fb, kalo mak tk update maybe aku tk tahu pe2, yelaa, aku tgh final, mak aku tk nak aku risau, mak aku kate tk teruk, tpi bagi aku teruk la jugak, sampai kaki abah tk boleh nk lurus sbb ligament kt lutut da terkoyak, kene buat operation jugak minggu dpn, yela, terseret jauh kot, adik aku pulak tk ada pe2, cuma luka sebb terseret kt jalan je, hmmm, mak kate ni baru musibah sikit , tk pe, kak teah jgn risau buat final betul2 yea, huhu, sedih je dgr ayat mak tu, T^T ye mak, insya-Allah akak akan buat terbaik untuk final year ni, huuhu, akak akan doakan mak abah sihat selalu, dan jauh dari musibah, huhu, bulan depan nk balik selangor, tak tahu mcm mne nnti, da kaki abah mcm tu, nasib baik mak pandai bwak kete, boleh la bwak slow2, asal nk sepupu aku angkut sekali, tpi mcm mnyusahkan je, dia pun ada barang juga, memang muat la dgn barng aku sekali, kalo sem dpn aku ada kt sini lagi, boleh la aku tinggalkan barang sikit kat sini, tpi sem dpn aku da tk belajar kt sini, hmm, tk pe, setiap masalah ada jalan penyelesaian nye, so cadang hari ni nak pegi bukit air, tk penah pegi pun dtg sana , sedih di hati tk dpt pegi sebb hujan pagi tadi, hmm, tk pe la, tk ada rezeki kot, nnti2 aku dpt perlis ni lagi, aku pegi laa , cuma tk tahu bila dan dgn sapa, cehh ,haha, okay da melalut ke mana da ni, buku OR tk bukak lagi , tahu la gap nye lama sikit, sikit la bukan lama mane pun, so rajin2 la diri tu start study OR ni, huhu, ye baik la fatihah, dan korang2 yg tgh final exam tu, aku doakan korang dpt buat final exam ni dan dipermudahkan untuk jawab, dan berjaya dunia akhirat, insya-Allah AMIN
assalamualaikum..

Monday, 16 September 2013

kebersihan

haa, kat sini aku nk tegur sikit orang-orang yg tk pandai nak jaga kebersihan, kemudahan da di beri, so pandai pandai la jaga kebersihan tu sikit, terutama nye orang orang row aku ni kita kongsi bilik air dan tandas yang sama, so kita sama-sama la menjaga kebersihan, ni tidak. aku tgok makin lama makin teruk pulak aku tengok bilik air tu, nak mndi pun rasa tk selesa. lagi lagi orang yang tak reti nak basuh mangkuk tu, kalo nak biarkan kan kt situ jangan la sampai berbau, kalo tk ada sabun minta je kat aku, kamu semua tu perempuan, tk kan perempuan tk reti nak basuh pinggan kot, kalo boleh dibiarkan selama seminggu, tak kan orang yg tinggal mangkuk tk geli, aku sendri tgok pun geli, aku nk basuh baju kt situ pun tk selesa taw, kalo kt rumah tu ada korang selalu tak basuh lepas tu tinggal pingan magkuk yang ko da makan kt singki, tak ada kan, hemm, tak tahu la kalo korang memang macm tu, lepas tu lagi satu , kalo nak basuh pinggan tu, buang la dulu sisa makanan kt pinggan tu, kalo ada sisa makanan kt singki tu korang buang laa, singki jadi tersumbat tahu tak, aku pelik la dgn orang2 macm ni, macm tk belajar je, padahal da masuk University, korang tahu fikir sendri mane baik dan mane buruk, tk kan nak ajar kot suruh basuh pinggan lepas mkn, jangan biarkan bekas makann tu kt blik air, lepas tu, tlong buang sisa makanan selepas basuh pinggan, tu bukan singki yang kt dapur, ni singki orang nk basuh baju, orang basuh muka, tak kn itu pun nk di ajar, korang average umr korang 20 tahun, 20 tahun!! kalo korang nk kawen dgn keadaan mcm tu, memang fail la, tak reti nak jaga kebersihan, haishhh,, aku tgok tiga hari mak cik cleaner tu tk bersih kan bilik air da macm orang budak 2 tahun yang guna, memg jijik pun, kalo mak cik tu cleaner tu tk bersihkan aku rasa ak da tk tahan nak guna bilik kt situ, huhu, aku lepas kan perasan puas hati  bukan untuk saje saje je, untuk peringatan untuk aku jugak, yelaa , kao kes mcm ni, memang orang2 yang row yang patut dipersalahkan termasuk la aku, sebb aku pun guna sekali bilik air tu, tpi kita mesti sama sama jaga kebersihan, tak kan nak harapkan mak cik cleaner kot, kita semua ni perempuan, sepatut nye perempuan ni pembersih , pandai jaga kebersihan, aku rasa bilik air kt kolej lelaki lagi better dan lagi bersih dari bilik air kt sini, heemm, aku pun tk tahu nk cakap apa da, pandai pandai sendri la, kita pun boleh nampk sgt bilik air da mcm tk serupa bilik air da, okayy la, aku rasa first time aku meluahkan rasa tk puas hati kt sini, huhu, minta maaf sgt, saya nk menegur, tpi maybe teguran saya salah kot, huhu,
assalamualaikum

belum tiba masanye ~

Allah tahu apa yg terbaik untuk hamba nya. Dia memberi ujian untk beri aku kesedaran , beri aku faham kenapa benda ni terjadi, dan sekrang aku faham. insya-Allah aku cuba memperbaiki kekurangan aku dan menjadi lebih baik, insya-Allah doakan saya yea, saya harap saya akan menjadi orng lebih berguna untuk masyarakat, keluarga dan kwan2. aku tk nak di labelkan benda2 tak sepatut nye aku nk , biar la orang panggil aku sombong ke apa, yg penting bukan yg benda yg tk elok mcm , orang pandang lain kt aku, muka je baik, tpi perangai mcm hampeh, aku tk nak di labelkan mcm tu.  aku nk apa yg orang pandang baik, biar la perangai pun baik, Sama la mcm kalo muka cantik, biarlah hati dan perangai pun kene cantik. Itu baru perfect kan. so aku nk jadi lebih kurang mcm tu la, walaupun aku ni tk ada la cantik mne pun, setakat biasa2 je, tpi bila orang bgi first expression yg aku ni nmpk baik,insya-Allah aku akan jadi apa yg dorang jangka kan tetapi kekadang ada je orang panggil aku sombong, yela tk peramah, so jadi sombong dan kurang tegur orang, huhu, sebenarnye aku tk ada la mcm tu, aku ni mcm tk berani nk ambik first move kalo nk tegur orng, kalo betul2 ada keberanian baru aku tegur, tu pun ckp slow je smpai orng tu pun tk dgr, yela bila tk ada keyakinan , suara nye pun tk berapa nk kuat, huhu, abah aku selalu tegur aku ni pemalu tk bertempat, yee, memey aku sorang jenis mcm ni pung,, tapi Alhamdulillah malu tk bertempat tu da kurang sikit bila aku da masuk University ni, huhu, walaupun malu jenis still tersemat lagi dlm diri aku. okay, aku rasa da keluar dari tujuan apa yg nak aku cerita kan. haa! aku dapt berita yg kwn sekelas *kwn sekolah* aku da bertunang, aku mcm tk percaya pun ada, tgok senyap je, diam je, maksud nye kurang bersosial sikit dgn lelaki la mcm tu, tgok2 dia da bertunang, alhamdulillah, jodoh dia da smpai awal kan, kekdang orang tk di jangka tu la yg dpt jodoh awal, kalo aku ni, hemm, mcm lmbt lagi je nk jmpe, tpi sebelum jumpa jodoh tu, aku nk diri aku ni betul2 da sedia, betul2 da  prepapre. nnti tk ada la aku terjatuh smpai tk boleh bangun. so aku kene mmperbaiki yg diri aku nk mnjadi lebih baik. insya-Allah, huhuhu,okay aku rasa setakat tu je la,
assalamualaikum