Monday, 16 September 2013

kebersihan

haa, kat sini aku nk tegur sikit orang-orang yg tk pandai nak jaga kebersihan, kemudahan da di beri, so pandai pandai la jaga kebersihan tu sikit, terutama nye orang orang row aku ni kita kongsi bilik air dan tandas yang sama, so kita sama-sama la menjaga kebersihan, ni tidak. aku tgok makin lama makin teruk pulak aku tengok bilik air tu, nak mndi pun rasa tk selesa. lagi lagi orang yang tak reti nak basuh mangkuk tu, kalo nak biarkan kan kt situ jangan la sampai berbau, kalo tk ada sabun minta je kat aku, kamu semua tu perempuan, tk kan perempuan tk reti nak basuh pinggan kot, kalo boleh dibiarkan selama seminggu, tak kan orang yg tinggal mangkuk tk geli, aku sendri tgok pun geli, aku nk basuh baju kt situ pun tk selesa taw, kalo kt rumah tu ada korang selalu tak basuh lepas tu tinggal pingan magkuk yang ko da makan kt singki, tak ada kan, hemm, tak tahu la kalo korang memang macm tu, lepas tu lagi satu , kalo nak basuh pinggan tu, buang la dulu sisa makanan kt pinggan tu, kalo ada sisa makanan kt singki tu korang buang laa, singki jadi tersumbat tahu tak, aku pelik la dgn orang2 macm ni, macm tk belajar je, padahal da masuk University, korang tahu fikir sendri mane baik dan mane buruk, tk kan nak ajar kot suruh basuh pinggan lepas mkn, jangan biarkan bekas makann tu kt blik air, lepas tu, tlong buang sisa makanan selepas basuh pinggan, tu bukan singki yang kt dapur, ni singki orang nk basuh baju, orang basuh muka, tak kn itu pun nk di ajar, korang average umr korang 20 tahun, 20 tahun!! kalo korang nk kawen dgn keadaan mcm tu, memang fail la, tak reti nak jaga kebersihan, haishhh,, aku tgok tiga hari mak cik cleaner tu tk bersih kan bilik air da macm orang budak 2 tahun yang guna, memg jijik pun, kalo mak cik tu cleaner tu tk bersihkan aku rasa ak da tk tahan nak guna bilik kt situ, huhu, aku lepas kan perasan puas hati  bukan untuk saje saje je, untuk peringatan untuk aku jugak, yelaa , kao kes mcm ni, memang orang2 yang row yang patut dipersalahkan termasuk la aku, sebb aku pun guna sekali bilik air tu, tpi kita mesti sama sama jaga kebersihan, tak kan nak harapkan mak cik cleaner kot, kita semua ni perempuan, sepatut nye perempuan ni pembersih , pandai jaga kebersihan, aku rasa bilik air kt kolej lelaki lagi better dan lagi bersih dari bilik air kt sini, heemm, aku pun tk tahu nk cakap apa da, pandai pandai sendri la, kita pun boleh nampk sgt bilik air da mcm tk serupa bilik air da, okayy la, aku rasa first time aku meluahkan rasa tk puas hati kt sini, huhu, minta maaf sgt, saya nk menegur, tpi maybe teguran saya salah kot, huhu,
assalamualaikum

No comments:

Post a Comment